Alla vet att man måste kontrollera motoroljan för att se till att din motor inte sprängs, men hur många människor kontrollerar däckens lufttryck regelbundet? Bildäck är inte bara osäkra när de är gamla och utslitna – du måste se till att du vet vilket lufttryck du har i dina däck eftersom det har kritiska säkerhets- och ekonomiska konsekvenser.
Lufttrycket är ett mått på hur mycket luft som finns i ditt pneumatiska däck och säkerställer att däcken slits jämnt och bibehåller rätt grepp på vägbanan. Detta uttrycks vanligtvis som PSI, eller pounds-per-square-inch.
Däcktillverkare har ett rekommenderat lufttryck för däck, och biltillverkarna har faktiskt en skylt (eller däcktryckstabell) på alla nya bilar som visar rätt däcktryck för de däck som bilen levererades med.
Att köra med för lågt tryck (som när däcket är punkterat) innebär att däcket kan rulla av hjulet och det påverkar bromsningen i en nödsituation.
Överpumpade däck slits snabbt, riskerar att blåsa av eller orsaka sladd. Varje däck är designat för att fungera i ett effektivt tryckintervall, från lågt till högt, och om du inte vet vilket tryck dina däck bör ha, kontrollera med din återförsäljare, lokala mekaniker eller lokala däckverkstad.
Man bör kontrollera lufttrycket i sina däck när de är kalla. När du kör på vägen värms luften inuti ett däck upp, vilket ändrar tryckavläsningen, så det är därför du bör kontrollera ditt däcktryck innan du kör på motorvägen.
Kontrollera lufttryck
Att kontrollera däcktrycket är enkelt, även för en komplett gör-det-själv-nybörjare. Åk till en servicestation och hitta deras luftslang, kontrollera sedan vad det rekommenderade däcktrycket är för just dina däck, kom ihåg att kontrollera däcken när de är kalla och inte har kört för långt.
Ta bort ventilkåporna på dina däck, rulla ut luftslangen och tryck på änden av slangen på ventilen.
Digitala luftpumpar (det bästa sättet att övervaka tryck) är vanliga på många stora bensinstationer och kommer automatiskt att blåsa upp till det antal du har angett på skärmen. Manuella ventiler kommer att ha en mätare, så stanna bara när du når det däcktryck du behöver.
Och kom ihåg att hålla ett öga på ditt reservdäcks lufttryck.
Source: www.dackline.se/blogg/